Google+

آموزش لینوکس و امنیت

مرجع آموزش لینوکس و امنیت پارسی

آموزش لینوکس و امنیت

مرجع آموزش لینوکس و امنیت پارسی

زمانی که کاربران جدیدی به دنیای لینوکس وارد میشوند سعی میکنند تا با دریافت و نصب آخرین نسخه از لینوکس ها به کار با آن بپردازند اما غافل از آنکه برخی از این نسخه ها پایدار نبوده و کاربر را دچار مشکلات فراوانی مینمایند و در انتها او از دنیای متن باز خداحافظی خواهد کرد. در این آموزش تجربه شخصی خود را در این زمینه مطرح کرده و انتخاب را بر عهده کاربران خواهم گذاشت.

 

دانلود ویدیوی "کدام نسخه اوبونتو را نصب کنیم؟"

 

 

 


 

نظرات (۲۱)

دمت گرم اقای طاهری
یک تنه داری به جای کل جامعه بی بخار لینوکس ایران زحمت میکشی
الحق که مردی
فقط اگر مباحث پیشرفته تر لینوکس رو هم اموزش بدین که دیگه عالی میشه مثل kernel develompent و ...
پاسخ:
شما نظر لطفتونه - دعا کنید اوضاع مالی بهتر بشه به روی چشم
سلام استاد ببخشید میشه یه توضیح از فایل اجرایی بدید؟
و این دات چیه که بعضی وقتا قبل از اسلش اونو مینویسید؟/.
پاسخ:
۲ جور فایل قابل اجرا تو لینوکس داریم اول همین فایل های باینری که کامپایل و اجرا میشن دوم شل اسکریپت ها و زبان های اسکریپتی مانند پایتون و پرل و...
وقتی شما تو لینوکس میزنین مثلا cp شل میره و تمام مسیر ها رو توی PATH میگرده تا این فایل احرایی رو پیدا کنه و براتون اجرا کنه - خب حالا اگر ما بخوایم یه اسکریپت رو اجرا کنیم و مسیرش مثلا توی tmp باشه چطور به شل بفهمونیم؟ با . :)
/. یعنی اسکریپت یا فایل اجرایی رو از توی همین جایی که هستم اجرا کن
سلام با چه نرم افزی یعنی چه نرم افزاری رو در ابونتو نصب کردید که میتونید از دسکتاپ فیلم بگیرید ؟
پاسخ:
ssr
simple screen recorder
فرمت ویدیو رو روی mkv بذارین
با بعضی از فرمت ها کار نمیکنه
من هم کاملا با شما موافقم و ممنون از فیلم خوبتون فقط دو پیشنهاد دارم:
۱. یکم فیلم هاتون سریع تر باشه چون اینوکس کار ها معمولا آدم های بی حوصله ای هستن :))
۲. نسخه ۳۲ بیت معمولا بهتر از ۶۴ کار میده و دقت داشته باشید که برخلاف تصور بعضی ها تا ۶۴ گیگ رم رو پشتیبانی میکنه (با استفاده از تکنولوژی PAE) من خودم هم ۱۰ گیگ رم دارم ۳۲ خوب جواب میداد.

سپاس - محمد
پاسخ:
در مورد اول چشم - سعیمو میکنم
مورد دوم  هم حق با شماست - اما این "بهتر کار کردن" منبعی راجع بهش دارین که من مطالعه کنم یا تجربه خودتونه؟
  • علی حسین زاده
  • کار و مطلب خوبی بود به خصوص برای تازه کارها.
    اما بهتر بود به صورت صوتی ارائه میشد نه ویدئو. چون واقعا ویدئو چیز خاصی برای ارائه نداشت و توضیحات شما به تنهایی کفایت می کرد. با این کار در حجم دانلود ما هم صرفه جویی میشد.
    پاسخ:
    تصویری تمرکزش بیشتر میشه - لابراتوار هم داره اضافه میشه
    اگر ممکنه در مورد نسخه centos نیز مطلب بزارید
    پاسخ:
    کدوم بخشاشو؟
    سلام خسته نباشید
    یه سوال وقتی ما یه نسخه از لینوکس رو نصب میکنیم 12.4 بعد از یه مدت یک هسته جدید میاد که بعضی از سایتها میگن خیلی خوبه که هسته رو اپدیت کنید بعضی ها میگن اپدیت نکنین که ناپایدار میشه بعضی ها میگن خودتون کامپایل کنین بعد اپدیت کنین. 1-اصلا لازمه این نصب هسته جدید ؟ 2- وقتی اخرین هسته رو نصب کنیم لینوکس ما با اخرین ورژن لینوکس چه فرقی داره مثلا اخرین هسته رو روی 12.4 نصب کنیم بعد این لینوکس چه فرقی با 14.4 داره ؟ ایا منبع خوبی واسه مطالعه در مورد هسته و کامپایل اون میتوید معرفی کنید یا چه بهتر اینکه تو سایتتون بهمون اموزش بدین
    با تشکر
    پاسخ:
    کرنل قبل از قرار گرفتن برای نسخه های لینوکس تو شماره های فرد تست میشه و جای نگرانی بسیار کمی برای ناپایدار کردن نسخه های دسکتاپ داره - کامپایل هم برای کاربران عادی دردسر اضافی هست اما چشم آموزشش رو میذارم - نسخه های مختلف اوبونتو تفاوتش روی امکاناتش هست فقط که خیلی هم نیست
    سلام خسته نباشید . به تازگی یه مشکلی برام پیش اومده اونم اینه که من قبلا با نرم افزار اکلیپس کار میکردم و مشکلی هم نداشتم ولی الان وقتی روی برنامه کلیک میکنم تا اجرا بشه یه ارور میده قبلا از هبونتو ۱۱.۱۰ استفاده میکردم که مشکلی هم نداشت ولی بعدش که مینت ۱۵ یا ابونتو ۱۲.۰۴ رو نصب کردم دیگهکار نمیکنه! این لینکم میزارم عکسی هست که بعد از کلیک بر روی برنامه به صورت ارور ظاهر میشه اگه میشه لطف کنید و کمکم کنید . ممنون .
    http://uplod.ir/mg4gw5kb1u6s/Screenshot-2.png.htm
    پاسخ:
    chmod +x ESME_FILE_KE_ERROR_MIDE
    ممنون که وقت گذاشتید.ولی ببخشید من درست متوجه نشدم باید این دستورها رو در ترمینال وارد کنم ؟ من این کار رو انجام میدم ولی این ارور رو میده
    chmod: cannot access `ESME_KE_ERROR_MIDE': No such file or directory
    پاسخ:
    عزیزم منظورم اسمه اون فایله بود
    سلام سایتتون خیلی عالیه یک وبلاگ مفید دیگه به بوک مارک هام اضافه شد :)

    من تازه اوبونتو نصب کردم ولی 2 تا مشکل دارم باهاش اگر بتونید کمکم کنید واقعا ممنون میشم

    مشکل من در نصب فونت و کلا توی دایکتوری اصلی اوبونتو سطح دسترسی من هستش اصلا نمیشه چیزی رو داخلش کپی پیتس کرد !!

    هر کاری که کردم نتوسنتم سطح دسترسی رو ارتقا بدم در صورتی که نوشته ادمین کل ولی بازم توی سطح دسترسی نوشته شما owner نیستید و نمیتونید این حالت رو عوض کنید ! چطوری باید با اکانت owner وارد بشم ؟؟ میخوام یک دسترسی کامل به همه چیز داشته باشم !!!

    پ ن : من اوبونتو رو وقتی که خواستم نصب کنم موقع نصب پارتیشن نکردم بلکه یه گزینه داشت که فک کنم ترجمش این باشه : شما هم اکنون ویندوز 8.1 رو نصب دارید با زدن این گزینه اوبونتو رو در کنار ویندوز نصب کنید . منم زدم و بدون هیچ مشکلی کنار ویندوز نصب شد ولی حالا نمیدونم چطوری باید یک بار ابونتو رو پاک کنم ! اصلا پارتیشنی از ابونتو وجود نداره و من نمیدونم کجا نصب شده .

    در حال حاضر نیمتونم هیچ بسته ایی رو نصب کنم و فکر کنم بخاطره همون سطح دسترسیه !
    پاسخ:
    سلام
    برای نصب فونت در دایرکتوری home خودت یه پوشه بساز به نام fonts. که همونطور که میدونی مخفی میشه
    بعد برو داخلش و هر فونتی که میخوای رو توش کپی کن و در آخر یه log out کن و دوباره وارد شو

    برای مساله دوم اینکه شما همیشه روت باشی کار خطرناکیه - برای همین از دستور su یا sudo استفاده کن
  • امین احمدی
  • سلام استاد.من به توصیه شما نسخه 12.04 رو نصب کردم و خیلی هم راضی ام! اما سوال من این هست که در حال حاضر نسخه 14.04 LTS استیبل هست یا خیر؟ چون دو روز پیش که این نسخه رو دانلود و نصب کردم متاسفانه با مشکل روشن نشدن وای فای مواجه شدم.
    پاسخ:
    سلام
    نه پایدار نیست شما خودت ببین مایکروسافت و اپل خودشون چند تا ورژن بتا میدن
    تا زمانی که ۱۴.۰۴.۳ نیومد نصبش نکن
    مشکل وای فای تو ۱۲.۰۴ داری؟
  • امین احمدی
  • na khoshbakhtane 12.04 moshkele wifi nadare...
    faghat mamnun misham age emkan dasht dar sourati ke 14.04 stable shod va shoma test va taeidesh kardid too hamin sitetun be ma karbara ham ettelaa bedin.
    پاسخ:
    چشم حتما
  • امین احمدی
  • سالاری به مولا
    سلام آقای طاهری
    خیلی خوب توضیح دادید، ولی یه سوال دارم
    الان اوبونتو 14.04 lts اومده،
    من اوبونتو 12.04 دارم میتونم الان اون رو به 14.04 ارتقاء بدم؟ مشکلی پیش نمیاد؟ آخه بعضی ها میگند قبل از این کار از تمام فایلهات یه بک آپ بگیر
    پاسخ:
    الان این کار رو انجام ندید - بذارین ۱۴.۰۴.۰۳ بیاد بعد
    قبل از آپگرید هم از پارتیشن clone بگیرید
  • عباس نوری
  • سلام من تازه وارد سایتتون شدم چطور لینوکس رو یاد بگیرم لطفا کمکم کنید
    با سپاس فراوان از زحمات شما.
    سلام به استاد و همه دوستان شرمنده هستم و قصد جسارت به هیچ کدام از بزرگان و عزیزان رو ندارم فقط یه موضوع هست میخوام خدمتتون عرض کنم امیدوارم از حرفم کسی آزرده خاطر نشه ، ببینید دوستان به تعداد آدمها فکر وجود داره،و به تعداد فکر ها سلیقه یه کسی پیدا شده و انسانیت به خرج میده و در حد توان و منابع و وقت و ... یه کاری داره به جامعه ارائه میده اگه قرار باشه بخواد طبق سلیقه هر کدوم از ما که یه سازی میزنه رفتار کنه نه پاسخگوی همه سلیقه ها خواهد بود نه اینطور میتونه کار و خدمت خودش رو ارائه بده پس ترو بخدا بذارید کارشو بکنه و اگه به نظرتون خوبه که استفاده کنید و یه خسته نباشید نثارش کنید به عنوان حق ازحمه که بیش از این از کسی انتظار نداشته وگر نه نمیومد اینجا کار بذاره میرفت مغازه و شرکت و آموزشگاه میزد اگر هم باب میلتون نیست این دنیای وب به این بزرگی بگردید و باب میل خودتون رو پیدا کنید . من کوچیک همه دوستان بزرگم هستم
    پاسخ:
    ما همه دوستان رو دوست داریم :)
    سلام استاد من به گفته شما اوبونتو 12.4 نصب کردم فقط کلید میانبر برای تغییر فونت فارسی به انگلیسی چجوری تعریف کنم الان اگه بخوام فونت عوض کنم باید با موس عوض کنم
    پاسخ:
    setting
    keyboard layout
    options
    key(s) to change layout
    سلام اقای طاهری من 12.4 نصب کردم از بس گیر کرد هنگ میکرد نتونستم دو روز تحملش کنم باکش کردم همون 14.4.2 نصب کردم به نظر من این ورزن خیلی بهتر از 12.4 هستش
    پاسخ:
    ۱۰۰٪
    منم منتظر ۱۴.۰۴.۳ هستم
    اقای طاهری اگه اموزشهای شما و حرفای شما نبود من تا حالا لینوکس ول کرده بودم شما توی حرفاتون خیلی امیدوارمون کردی تا این راه ادامه دادیم واقعا ازت ممنون هستم امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشی خیلی دوست داریم
    ostad man ba dastoor sudo dd if felash mikham boot konam ta ba felash nasb konam ina khoroogi ro mide
    dd: invalid number
    پاسخ:
    sudo dd bs=4M if=[ur .iso] of=/dev/sd[that 1 letter]
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی